donderdag 15 mei 2008

the world ends with you

Ik dacht dat ik in een groot diep zwart gat zou vallen toen ik afscheid moest nemen van de briljante (hij werd door mij bestuurd niet waar?) advocaat Phoenix Wright. Maar niets is minder waar. Toen ik over het verlies heen was, ben ik (twee dagen later) meteen naar de winkel gerend en heb ik
The world ends with you gekocht. Ik had goede reviews gelezen en ook de verkoper zei dat die een "vet" spel was. En ik moet zeggen...zeer verslavend.
Het spel zit goed in elkaar, mooie graphics, heel veel mogelijkheden en lekker speelbaar. Neku heet mijn volgende held en hij zit gevangen in een spel in een parallelle wereld waar hij missies moet volbrengen; hij moet de noise uitschakelen. Dat moet hij zeven dagen volhouden anders verdwijnt hij in het niets. De 'catch' is dat hij een pact moet sluiten met iemand anders, waar Neku, als eenling die zijn eigen weg trekt en niemand vertrouwd, best wel moeite mee heeft. Hij moeten leren met anderen om te gaan en ze te vertrouwen. En dat wordt heel mooi in het spel uitgebeeld in de keuzes die Neku moet maken en de lessen die hij daardoor leert. Je ziet Neku twijfelen, vragen stellen en het moeilijk hebben. Het is knap vind ik om dat in toch een soort vechtspel (met vechten verdrijft hij de noise) zichtbaar te maken.
Het vechten gaat trouwens ook op een originele manier. Je vecht met pins, buttons die je draagt en die allemaal een ander effect hebben op je tegenstanders. Je kan je eigen mix aan buttons uitkiezen en ook dat maakt het spel weer een spel van keuzes. Zelfs je kleding keuze kan net het verschil maken. Ook leuk is dat je in je eentje twee karakters laat vechten. Eentje op je scherm onder de ander op het scherm boven. Lijkt onmogelijk, maar is na wat oefenen prima te doen.

Al met al een origineel en sprankelend spel.

Geen opmerkingen: